احکام شرعی
پاسخگویی به سوالات و مسائل شرعی
چهار شنبه 21 تير 1391برچسب:, :: 23:15 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

باسلام وخسته نباشيد . اگردختري باپسري صيغه محرميت بخوانندولي ان دخترتوسط كس ديگري مورد دست درازي قراربگيرد و بخواهد با فرد اول كه صيغه خوانده ازدواج كندايا اشكال دارد؟؟؟؟/

 

پاسخ:

خیر اشکال ندارد.

س:


پدر بزرگ مادر همسرم برای بار دوم ازدواج کرده و از زن دوم صاحب 2 پسر شده حال می خواهیم بدانیم آن دو پسر به همسر من محرم هستند یا نا محرم ؟.

با تشکر
 

پاسخ:
سلام علیکم.بله محرمند زیرا عموی مادرخانمتون میشن وعموی مادر به دختران هم محرمند. .

سه شنبه 20 تير 1391برچسب:, :: 22:20 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

محارم سببی زن

زن نیز از طریق ازدواج با پدرشوهر، پدربزرگ شوهر، پسر شوهر و نوه پسری و دختری شوهر محرم می شود. ا

مام در مسئله ۲۳۹۶ در این باره می فرمایند: 

«پدر و جد شوهر، هر چه بالا روند و پسر و نوه پسری و دختری او هر چه پایین آیند، چه در موقع عقد باشند یا بعدا به دنیا بیایند، به زن او محرم هستند.»


آیا خاله، دایی و عموی زن و مرد محرم هستند؟

خاله زن نسبت به مرد و عمو و دایی مرد نسبت به زن محرم نیستند.

آیت ا… مکارم شیرازی در پاسخ به این استفتاء که آیا به خاله همسرم (زنم) محرم هستم، اظهار داشته اند: «خیر، به ایشان محرم نیستید» و در پاسخ به استفتای دیگری که حکم دایی و عموی همسر از نظر محرمیت را بفرمایید، فتوا داده اند: «دایی و عموی همسر محرم نیستند.» ایشان همچنین در بخش استفتائات سایت خود در پاسخ به استفتایی مبنی بر این که: در صورت اتمام عقد موقت آیا محرمیت مرد با فرزندان زن باقی می ماند؟ گفته اند: «اگر آمیزش صورت گرفته باشد به فرزندان آن زن محرم می شود.»

قابل توجه


معنای محرمیت:


لازم به یادآوری است محرم بودن این دسته بر زن و مرد به این معناست که ازدواج با آنان حرام است و در زمینه پوشش و نگاه کردن نیز همچون محارم نسبی هستند. بنابراین افرادی چون شوهر خواهر، برادر شوهر بر زن و خواهرزن بر مرد محرم نمی باشند و باید احکام پوشش و مانند آن را رعایت کنند.

سه شنبه 20 تير 1391برچسب:, :: 22:15 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر



در فقه اسلامی محارم به دو دسته نسبی و سببی تقسیم می شوند. محارم نسبی همان اقوام و خویشان نزدیک هستند که به انسان محرم اند مانند عمه، عمو، خاله، دایی و… محرمیت سببی نیز یا از طریق ازدواج حاصل می شود و یا از راه شیر خوردن.

اکنون سوال این است که با ازدواج (چه دائم و چه موقت) چه کسانی با انسان محرم می شوند؟ 

 

محارم سببی مرد


با ازدواج مادرزن و مادربزرگ زن و مادر پدرزن و مادر مادرزن بر مرد محرم می شوند حتی اگر زناشویی صورت نگیرد. بنابراین با 

خواندن صیغه عقد ازدواج، این دسته از زنان بر مرد محرم می شوند. 

حضرت امام خمینی(ره) در رساله عملیه مسئله ۲۳۹۲ در این باره می نویسند:

«اگر کسی زنی را برای خود عقد نماید، اگر چه با او نزدیکی نکند، مادر و مادر مادرآن زن و مادر پدر او هر چه بالا روند، به آن مرد محرم می شوند.»

افراد دیگری که با ازدواج بر مرد محرم می شوند، عبارت اند از: دختر زن، نوه دختری و پسری زن، البته در صورتی که مرد با همسر خود آمیزش کرده باشد.


حضرت امام(ه) در مسئله ۲۳۹۳ چنین فتوا می دهند: «اگر زنی را عقد کند و با او نزدیکی نماید، دختر و نوه دختری و پسری آن زن هر چه پایین روند، چه در وقت عقد باشند یا بعدا به دنیا بیایند، به آن مرد محرم می شوند.» البته حضرت امام(ره) در مسئله بعد یادآور شده اند که: اگر با زنی که برای خود عقد کرده نزدیکی هم نکرده باشد، تا زمانی که آن زن در عقد اوست نمی تواند با دختر او ازدواج کند.

سه شنبه 20 تير 1391برچسب:, :: 22:8 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
سوال: کف زدن در مجالس عروسی و مولودی چه حکمی دارد؟
 
 
امام خمینی(ره):

اگر به نحو لهوی نباشد اشکالی ندارد.
(احکام روابط زن و مرد، 1381، ص 242، استفاده از س 326)

سوال: آیا دست زدن در مجالس مولودی ائمه اطهار(علیهم السلام) جایز است؟
آیة الله اراکی(ره):

دست زدن اگر از روی شدت فرح باشد و بدون غرض عقلانی بعید نیست حرمت آن و...؛ و اگر به قصد تشویق امر مباحی و راجح شرعی باشد مانعی ندارد.
(استفتائات، معروف، 1373، ص 259، س 29)

آیة الله بهجت(ره):

بسمه تعالی. اگر بحد لهو نرسد مانع ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیة الله تبریزی(ره):

کف زدن فی نفسه مانعی ندارد. والله العالم
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)


آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

بسمه تعالی. کف زدن به نحو متعارف فی نفسه اشکال ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیة الله خویی(ره):

کف زدن فی نفسه مانعی ندارد در صورتی که مقرون به محرّمات دیگر نشود.
(استفتائات پرسش و پاسخ، 1381، ص 257، س 865)

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

بسمه تعالی، مانعی ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):

باسمه تعالی. کف زدن ذاتاً اشکال ندارد، مگر موجب هتک مکان یا زمان یا بی احترامی به مومنین گردد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)


آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

بسم الله الرحمن الرحیم. امر لهوی است و جایز نیست.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

کف زدن در غیر از اماکن مذهبی و مراسم مربوط به اهل بیت علیهم السلام در صورتی که همراه کار حرام دیگری نباشد مانعی ندارد البته در مراسم مربوط به اهل بیت چنانچه هتک نباشد اشکالی ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیة الله گلپایگانی(ره):

جایز نیست و از مصادیق لهو است.
(مجمع المسائل، ج 1. ص 562 و 155، با استفاده از س 92 و 107)

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

کف زدن مانعی ندارد اما در مساجد و حسینیه ها ترک شود.
(استفتائات جدید، 1383، ج 3، ص 157، س 468)

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):

بسمه تعالی. با سلام، کف زدن در مجالس، اگر در مساجد و حسینیه ها نباشد، و به حدی نرسد که سبک و جلف به حساب آید، اشکال ندارد، ولی در حسینیه ها و مساجد به همان شعارهای اسلامی باید اکتفا شود.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):

کف زدن در مجالس طرب و شادی حتی در مجالس موالید ائمه (علیهم السلام) بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
(مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع، 1379، ج1، ص 167)
دو شنبه 12 تير 1391برچسب:, :: 15:44 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

باسلام خدمت شما خانمی 22 ساله هستم واز11سالگی پریودشدم وتاحالا حساب کردم تاسال 90من هنوزکه هنوزه هرسالی که ماه رمضان بوده رو روزه گرفتم به جز 7روزی که عادت بودم حساب کردم تاحالا 100روزمیشه حالامیخوام بدونم چطوربه جا بیارمشون. سال88 به شهرستان رفتم که بعضی ازفامیلامون روزه نمیگرفتن من هم هرشب خونه دایی عمو.....بودم ونمیتونستم بدون اجازه بیداربشم سحری بخورم بدون سحری هم سرگیجه میگیرم وسال 89 من دریکی از شهرهای جنوب؛ دانشگاه بودم وچون رویه دریا درحال رفت وامد بودم بازسرگیجه وحالت تهوع بهم دست میداد ویه ذره هم عمدی روزه نگرفتم چون گرمم میشد. ازشماممنون میشم که جواب سوالموبدین :اول که 100روزپریودموچطور؟وسالی که شهرستان بودم؟وسالی که در جنوب بودم؟ پارسال گرفتم امسال هم میگیرم.واگربرای روزه امسال حامله بشم میتونم روزه بگیرم واگرنه تکلیف روزهای گذشتم چی میشه؟ باسپاس فراوان

 

پاسخ:

سلام عليكم .خب جوابت از این قراره که:اون روزه های پریودت رو که باید بگیری وچون تاخیر هم انداختی ؛ یعنی تا سال بعد نگرفتی ؛ کفاره تاخیر تعلق می گیره( روزی 750 گرم نان.یا برنج. یا ماکارونی. یا آرد و...) باید به فقیر بدی.البته ناگفته نماند کفاره هرکسی به عهده خودشه نه به عهده شوهر ویا پدر.اگر هم درآمدی نداری ؛ استغفار کن عوض کفاره..می تونی روزهای زمستان که کوتاه هست روزه های قضاتو بجا بیاری.اما مال امسال رو که بواسطه پریود چند روزی رو می خوری وقت داری تا سال بعد بگیری والا باز به اونها هم کفاره تاخیر تعلق میگیره علاوه بر قضا.اما اونجا که مهمان بودی .تو باید روزه هاتو می گرفتی واین عذروبهانه ها دلیل نمیشه که انسان واجباتش رو انجام نده واگر هم به اونها می گفتی می خوام روزه بگیرم اونها که ممانعتی نمی کردند.اگر هم می کردند تو نباید واجباتت رو ترک می کردی.وباید علاوه بر قضا کفاره عمد هم بدی ( باید 60 روز روزه بگیری ویا 60 مسکین را اطعام کنی. بعلاوه یک روز روزه قضای خودشالبته اگر اون سالی که قشم بودی وقدرت بر نگرفتن روزه نداشتی حالت میگی بد می شده .خب پس عمدی نمیشه ولیباید قضاهاشو هر چند روز هست رو بجا بیاری.والبته به اونها هم کفاره تاخیر تعلق میگیره.امسال هم که هنوز حامله نیستی که ببینی برای حملت ویا خودت ضرر داره یانه.امیدوارم که متوجه شده باشی توضیحاتم رو.)البته قضای روزه ها فوراً لازم نیست ولی بهرحال باید اهمال هم نکنی در گرفتنشون

جمعه 9 تير 1391برچسب:, :: 21:48 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر


با سلام

چندی پیش پدرم به رحمت الهی رفت. یکی از نگرانی هایی که بعد از فوت ایشان بوجود امد، بده کاری احتمالی ایشان بود زیرا تا انجایی که ما،خانواده ی مرحوم، اطلاع داریم ایشان یک بدهی بیشتر نداشت ،خود مرحوم گفته بود، اما در مراسم 3 و 7 ایشان به طور عمومی در میان تمامی مردم اعلام شد که اگر کسی طلبی دارد بیاید و اعلام کند تا طلبش را بگیرد و همینطور رفع مظالم هم دادیم. خود پدرم گفته بود فقط یک بدهی به فلان شخص دارد که انرا تمام و کمال پرداخت کردیم . یک نفر هم بعد از مرگ ایشان طلبی را مطرح نمود که ان هم بدون خواستن هیچ مدرکی پرداخت شد . حال سوال من این است با توجه به انچه ذکر رفت و اینکه مرحوم وصیت نداشته و امادگی ما برای دادن بدهی ایشان و نشناختن طلبکار احتمالی ، اگر کسی طلب داشت ولی مراجعه نکرد ایا روز قیامت می تواند ادعا کند که فلانی حق مرا خورده یا خیر؟(دقت شود که ما برای پرداخت طلب هیچ مدرکی نمی خواهیم و همان ادعای فرد کافی است و اعلام هم کردیم ولی کسی نیامده)

 

پاسخ:

خدا خیر بدهد به شما باز ماندگان مقید ی که دین پدرمرحومتونو رد می کنید .خیر همینقدر که اعلان عمومی کردید وبه قول خودتون بدون مدرک هم هرکس اومد ادعا کرد بدهی احتمالی اون مرحوم رو پرداخت کردید کفایت می کنه.گرچه که به صرف ادعای بدون مدرک کسی هم نمیشه گفت اون مرحوم بدهکار بوده مگر طلبکار متدین ومورد وثوق باشد قول وادعایش.

5 تير 1391برچسب:, :: 19:55 ::  نويسنده :

سلام خسته نباشيد يك سوالي داشتم آيا بعد از بلند شدن از سجده يا حَيُّ يا قَيُّوم بگيم نمازمان درست است يا اشكال دارد

پاسخ:

آنچه که وارد شده است: بِحَولِ اللِه وَقُوَّتِهِ اَقُومُ وَاَقعُد می باشد.

    درباره وبلاگ

به وب سایت احکام شرعی خوش آمدید
    آخرین مطالب
    نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 53
بازدید ماه : 69
بازدید کل : 44407
تعداد مطالب : 155
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


كد تغيير شكل موس